هوشمندسازی ساختمان چیست؟

هوشمندسازی ساختمان چیست؟

هوشمند سازی ساختمان:

خانه هوشمند: به بیان ساده، خانه هوشمند به خانه هایی گفته میشود که مجهز به دستگاه هایی هستند که می توان از راه دور و از طریق گوشی و کامپیوتر تجهیزات را کنترل و برنامه ریزی کرد.

رایج ترین و پرکاربردترین تجهیزات هوشمند سازی:

رایج ترین و پرکاربردترین تجهیزات هوشمند سازی عبارتند از:

۱.  نورپردازی

۲.  گرمایش و سرمایش

۳.  امنیت

۴.  کنترل برق

چرا خانه های هوشمند:

 خانه های هوشمند علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، راحتی و امنیت ساکنین را نیز فراهم می‌کند و امروزه به یکی از پرکاربرد ترین و ضروری ترین سیستم ها در خانه تبدیل شده است و فناوری‌های هوشمند فرصت‌هایی را برای بهبود شیوه زندگی و کار ساکنان فراهم می کند.

 به عنوان مثال: با یک خانه هوشمند می توانید بررسی کنید که چه کسی جلوی خانه شما ایستاده است،  پنجره ها را ببندید،  روشنایی چراغ ها را تنظیم کنید و از طریق تلفن خود هوشمند خود را در هر کجای دنیا بررسی کنید که خانه شما چه میزان انرژی مصرف و یا تولید می کند.

مزایای فناوری خانه های هوشمند: 

۱. کنترل از راه دور:  هنگامی که از خانه دور هستید، در هر جای دنیا می توانید به وسیله یک گوشی هوشمند و با اتصال به اینترنت، تجهیزات هوشمند سازی خانه خود را نظارت کنید.

۲. اتصال به یکدیگر: برای بهبود نتیجه و استفاده بهینه از تجهیزات،  دستگاه ها را به هم متصل کنید تا هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

۳.  ایمنی: هنگام وقوع رخدادهای خطرناک، دستگاه هوشمند می‌تواند هشدارهای ایجاد کند ایمنی خانه شما را بهبود ببخشد.

۴.  عیب یابی: دستگاه های هوشمند هنگام نشت می توانند خانه شما را کنترل کنند و برای جلوگیری از آسیب های پر هزینه آتی، سیستم را عیب یابی کرده و بهترین راهکارها را ارائه دهند.

۵.  سنسورهای حرکتی:  با فعال کردن این فناوری،  حرکت ها شناسایی می‌شود و در عمر باتری، حافظه، ذخیره سازی و انرژی صرفه جویی می شود.

۶.  امنیت: فناوری هوشمند با تشخیص حرکت دوربین ها، امنیت خانه شما را افزایش می‌دهند و از دزدی جلوگیری می‌کنند.

۷. صرفه جویی در مصرف انرژی: تجهیزات هوشمند سازی با رصد مصرف و تولید انرژی در بخش های مختلف خانه به افزایش کارایی، کاهش انتشار کربن، کاهش هزینه ها و کاهش مصرف انرژی در خانه کمک می کند.

۸.  سفارشی سازی: دستگاه های هوشمند سازی را می‌توان بر اساس ترجیحات صاحب خانه سفارشی کرد و مطابق با سلیقه و راحتی آنان تنظیم کرد تا بالاترین بهره وری را داشته باشند.

۹. کنترل هوشمند: علاوه بر این که می توانیم دستگاه ها را با صدای خود کنترل کنید، برخی از دستگاه ها را می توانید با شرایط خاص فعال کرده و نیازی به ورودی کاربر نداشته باشید.

۱۰.  رفاه:  استفاده از تجهیزات هوشمند می‌تواند رفاه را برای ساکنین خانه های هوشمند فراهم کند.

 خانه های هوشمند چگونه کار میکند؟

در ابتدا خانه های هوشمند به سیم کشی های اختصاصی نیاز داشتند که به تبع مشکلات مخصوص به خود را داشت. اما امروزه با گسترش وای فای از رایج ترین پروتکل ها یعنی Z_wave و Zigbee  استفاده می کند. در مقاله ای جداگانه در مورد این پروتکل ها صحبت شده است.

Table of Contents

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts: