فنگ شوی در طراحی داخلی

فنگ شوی در طراحی داخلی

فنگ‌ شوی در طراحی داخلی: 

یکی از روش‌های مورد استفاده در طراحی داخلی، استفاده از طرز فکر و تکنیک‌های فنگ شوی است. فنگ شوی موضوعی است که بسیاری در مورد آن چیزهایی شنیده‌اند ولی دقیقا از ماهیت آن اطلاعی ندارند. در بررسی فنگ شوی در طراحی داخلی معماری موضوعی که اهمیت بالایی دارد، درک بالای محیط هنگام ایجاد خلاقیت و طرح است.

در مطلب زیر ۱۰ راهکار برای درک بهتر از کاربرد فنگ شوی در طراحی داخلی را معرفی کردیم اما قبل از معرفی این راهکارها، بهتر است با معنی فنگ شوی آشنا شویم:

فنگ شوی چیست؟

فنگ شوی در واقع به بررسی جریان انرژی یا ” چی” می‌ پردازد. دو نوع انرژی در کل میتواند وجود داشته باشد؛ انرژی مهاجم یا “شا چی” و انرژی پایین یا ” سی چی”. هدف ایجاد تعادل بین این دو انرژی میباشد که متضمن ایجاد هارمونی در جریان انرژی می‌باشد. با قرار دادن اشیا مشخص در محیط، میتوان جریان انرژی را به نحوی تغییر داد و تنظیم کرد که تمامی جوانب زندگی افراد در آن محیط بهبود یابد.در طراحی داخلی، ایجاد حس خوب در محیط با ایجاد جریان خوب انرژی ممکن است و هدف از درک فنگ شوی نیز ایجاد همین حس است.

امروزه در بسیاری از پروژه‌های طراحی داخلی که توسط معماران طراحی می‌شود، هزینه‌ی زیادی برای اجرای آن صرف میشود ولی محیط آرامش و آسایش لازم را ندارد.

جریان انرژی از پنجره‌ها و درها وارد و خارج میشود. هدف این است که جریان انرژی را با سرعت مناسبی در محیط بگردانیم و سپس آن را به سمت خروجی هدایت کنیم. اگر اشیائی با ابعاد و اشکال نامعقول در مسیر این انرژی قرار بگیرند، می‌توانند جریان این انرژی را متوقف کنند و در محلی انباشته می شود و از سمت دیگر، اگر محیط کاملا خالی باشد، جریان با سرعت بالایی از محیط خارج می‌شود.

تعادل مناسب، زمانی میتواند ایجاد شود که از ماهیت اشیا موجود در محیط اطلاعات خوبی داشته باشیم و یا در هنگام ایجاد آنها به ماهیت آنها اهمیت ویژه‌ای بدهید.

توصیه های فنگ شوی: 

۱. شفاف و خوانا کردن ورودی

در ورودی اصلی یک خانه از مبادی اصلی ورود “چی” محسوب می‌شود. با جلوگیری از درهم ریختگی این محل و اشیایی که در پیرامون آن قرار می‌گیرند، میتوان مسیر ورود انرژی را هموار کرد. باید سعی شود که هیچ میز، گیاه و شی غیر ضروری در نزدیکی ورودی قرار بگیرد. باید سعی شود که ورودی کاملا آزاد و باز باشد که انرژی به راحتی وارد محیط شود.

۲. ترمیم هر گونه ناکارآمدی

هر چیزی که شکستگی و ناکارآمدی داشته باشد، میتواند عامل عصبی کردن و ایجاد استرس در کاربران آن محیط باشد؛ بنابراین تمامی یراق آلات مصرفی باید به درستی کار بکنند، نباید درب‌های موجود در محیط هنگام باز و بسته شدن برخوردی با اشیا اطراف داشته باشند و هیچ یک از اجزا حرکتی نباید برخورد و مشکلی با محیط داشته باشند. یک طرح داخلی خوب باید زندگی آرام در محیط را ممکن کند.

۳. مکان یابی تخت خواب در موقعیتی قدرتمند

بهترین مکان‌یابی برای تخت خواب، دورترین نقطه از در است که همزمان امکان داشتن دید به در را هنگام دراز کشیدن روی تخت بدهد. این شرایط کاربر را در موقعیت مسلط و برتر در اتاق قرار می‌دهد که موجب ایجاد حس آرام، مسلط و قوی در دورنمای زندگی فرد می‌شود.

۴. مکان‌یابی درست کتابخانه

یک قفسه کتاب که پر از کتاب است، بهتر است در نزدیکی و یا در محیطی با ارتباط بصری با ورودی باشد، به شرطی که جریان انرژی را مختل نکند. مصالح و اشیا موجود در یک قفسه کتاب، می‌تواند در افراد نیاز به آموختن و مطالعه ایجاد کند.

۵. برنامه درست برای سرویس‌های بهداشتی

باید تلاش شود که سرویس‌های بهداشتی از فضای مورد استفاده و عمومی به دور باشند. با انجام فیلتربندی مناسب بین فضای سرویس بهداشتی و محیط مورد استفاده، از ورود رطوبت موجود در سرویس بهداشتی به فضا، جلوگیری میشود. این امر هم از نظر بهداشتی مورد تایید است، هم از نظر جریان انرژی و این امر از مزاحمت‌های انرژی جلوگیری می کند.

۶. قرار دادن گل و گیاه در اتاق خواب

قراردادن حداقل سه گلدان در اتاق، ضامن ایجاد حس خوب و موجب تهویه هوا و دفع سموم اتاق می‌شود. از طرفی این امر موجبات افزایش حس رمانتیک در اتاق میشود، بویژه اگر از گل های صورتی در فضا استفاده شود.

۷. جایابی مناسب میز کار در فضاهای کار

یک میز در دفتر کاری باید به درب ورودی دید کافی داشته باشد. اگر این امر امکان‌پذیر نیست، باید با جایابی استراتژیک یک آیینه، این امر را ممکن کرد. این امکان باید نظارت بر ورود و خروج را تعیین کند.

۸. باز گذاشتن پرده‌ها

پرده‌ها و پنجره‌ها باید تا جای ممکن باز باشند. ورود نور طبیعی به محیط بسیار ضروری و حیاتی می‌باشد تا انرژی را به خوبی وارد محیط کند و هوا را همیشه تازه نگه دارد.

۹. فکر کردن روی حس سرویس‌های بهداشتی و حمام

این مکان‌ها در ایجاد انرژی مثبت در یک فضا نقش اساسی را بازی می‌کنند و اصول فنگ شوی نیز تاکید زیادی بر نقش این فضا‌ها دارد. اگر مایل به ایجاد جریانی از انرژی مثبت در فضا باشید، به خاطر بسپارید که اگر فضاهای بهداشتی با انرژی مثبت طراحی شوند و اصول فنگ شوی را داشته باشند، می توانند به جریان انرژی در فضا کمک شایانی بکنند.

۱۰.استفاده مناسب از نمای آب در محیط

آب یکی از عناصر بسیار مهم برای ایجاد انرژی مثبت می‌باشد. نیازی نیست که شیرهای آب را باز نگه داشت، ولی داشتن آب در محیط و ایجاد صدای آن، انرژی بسیار زیادی به فضا تزریق می کند.

Table of Contents

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts: